HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

30 Ocak 2012 Pazartesi

DAĞITIM-PAZARLAMA



Bir sinema filminin, 'dağıtım ve pazarlama süreci' en önemli süreçlerinden birisidir.

Proje projelendirme çalışmasında, konulan 'hedef' ile doğrudan ilgilidir.

Dağıtımcı şirket, bir sinema filminin sinemalarda gösterilmesini sağlayan, bunun için gereken tanıtım ve pazarlamadan sorumlu şirkettir.
Bir filmin dağıtım stratejisini belirlemek çok önemlidir. Bunun en sağlıklı yolu 'dağıtımcı ve yapımcı'nın birlikte bu stratejiyi oluşturmasıdır.
Tanıtım konusu, bir filmin 'dağıtım' sürecinde devreye girer. Filmin afişinden, gazete ilanlarına, fragmanına, web sitesine, basın dosyasına kadar filmin yapısına uygun tasarlanmalıdır. Günümüzde 'sosyal medya' içerisinde gelişne yeni pazarlama kavramları bir filmin tanıtımda önemli bir yer tutmaktadır.

'Yapımcı', dağıtım ve pazarlama sürecini iyi yönetebilmesi için, 'proje projelendirme ' aşamasında doğru hedefler ve bu hedefe ulaşmak için dfarklı stratejiler geliştirmelidir. Bu sürecin sağlıklı geçirebilmesi için 'finans planı'nda 'dağıtım garantisi' başlığı altında, dağıtımcı ile işbirliği yapması en ideal durumlardan birisidir. Bu bağlamda, 'dağıtımcı' filmin yapım sürecinde tanıtım ve pazarlama için anlamlı öneriler getirebilir. Filmin başlama noktasında itibaren 'dağıtımcı' ile çalışma garantilenmiş olur.

Film yapıldıktan sonra da dağıtımcı ile işbirliği yapılabilir. Ancak bu önemli riskler taşıyan bir durumdur. Örneğin ben, Lola ve Bilidikd filminde 9 ay 'dağıtımcı' bulmaya çalışmıştım. 1999 yılında, Amerikan filmlerinin çok yoğun izlendiği bir dönemde, filmi ticari bulmuyorlardı. Bu nedenle, filmin duyulması ve talep görmesi için 'İstanbul Film Festivali'nde 'Uluslararası yarışma' bölümüne gönderdim. Film yarışmada 'halk ödülü' kazandı. Bu durumda, Özen Film, benim yoğun baskıma dayanamayarak, 'sınırlı' sayıda kopya ile filmi göstermeyi kabul etti. O günlerde, bu meslekte çok yeniydim ve sanıyordum ki, 'halk ödülü' almak, bol seyirci getirir. Elbette, o 'ödül', bizim dağıtıma çıkmamıza yardım etti. Ama festivallere katılıp ödül almanın dağıtımcı üzerinde büyük bir etkisi olmadığını söyleyebilirim. Bu nedenledir ki, 'hedef koyun' dediğimde, bana bir festivale katılmayı 'hedef' olarak söyleyen öğrencilerime, bu düşüncenin yanlış olduğunu söylerim.

Festivallere katılmak, tanıtımın önemli bir parçasıdır, vitrinde gözükmektir... Bunun ötesinde bir filmin dağıtımından en sağlıklı sonucun alınması için, pekçok etken vardır. Bu senaryo, yönetmen, oyuncu ile başlayıp filmin vizyona çıkacağı tarihteki hava durumu, tatiller veya spontan gelişebilecek sosyo-politik etkenlere kadar hesaplanması gereken bir süreçtir.

Bu konuda yanlış yapılan bir konu da, 'dağıtım ve pazarlama' bütçesinin, 'film yapım bütçesi' içerisinde yer almasıdır. Bu iki ayrı bütçe olarak hazırlanmalıdır. Çünkü, filmin son hali görüldükten sonra başta hedeflenen kopya sayısı, reklam giderleri gibi kalemlerin netleşmesi en sağlıklı yoldur.

Filmin prodüksiyonunun gerçekleşmesi ve dağıtım-pazarlama bütçesi biribirinden ayrı hazırlanmalı ama biribirini tamamlayacak özelliklerde olmalıdır. Yani başta konulan hedefler doğrultusunda bütçe hazırlanmalıdır.

Bu konuda sağlıklı ilerleyebilmek için, sektörde çekilen filmlerin yapım ve dağıtım-pazarlama bütçeleri arasındaki oranları gözlemlemek gerekir.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder