HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

9 Ocak 2012 Pazartesi

BİR FİKİR PROJEYE DÖNÜŞÜRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KONULAR:



Bir fikir bulmak, bir sinema projesi için güzel bir motivasyondur. Ancak, bu fikirden yola çıkarak yazılmış bir senaryo, ‘proje’ anlamına gelmez. Genellikle ‘senaryo’ sahibi olanlar ‘proje’lerinin olduğunu düşünürle oysa bir projenin varolduğundan sözedebilmek için pek çok bileşenin birararaya gelmesi gerekir.
Bu noktada dikkat edilmesi gereken unsurlar şöyledir:

-       Bulunan fikir’den yaratılmış taslak bir senaryo var mı?
-       Hedefler neler olabilir?
-       Filmin hedef kitlesi kim?
-       Yönetmen ve senaryo yazarı işbirliğine açık mı?
-       Taslak bütçe ve finans planı, hedeflere uygun mu?
-       Yönetmen-Senaryo Yazarı-Yapımcı arasında beklenti birliği var mı?
-       Yönetmen-Senaryo Yazarı-Yapımcı hedefe uygun amaçlar ve stratejiler konusunda fikir birliği içindeler mi?

Bu soruların cevaplarını, ‘ama’, ‘fakat’ gibi kelimeler olmaksızın net ve açık bir şekilde verebiliyorsanız, projeniz ‘proje projelendirme’ için hazır demektir.

Proje projelendirirken, öncelikle başlangıçta bulmaya çalıştığınız hedef ile mesafenizi her aşamada kontrol etmelisiniz.

Projenizin güçlü ve zayıf yanlarını objektif bir şekilde değerlendirip, finans planını gerçekleştirebilmek, yani filminize ‘nakit yatırım’ sağlayabilmek için, stratejiler belirlemeniz gerekir. Stratejinizi belirlerken, projenin güçlü ve zayıf yanlarının farkında olmak çok önemlidir.
Burada, önemli olan güçlü yanlarının ortaya çıkarılıp, zayıf yönlerinin farkında olduğunuzun ve gelişeceğinin sizin kontrolünüz altında olduğunu bilmenizdir.

Peki, güçlü ve zayif yanlar nedir?

Projenin gücünü ve zayıflıklarını şu unsurlar belirler:

-Yönetmen (Yönetmenin deneyimleri, kariyeri... Hiç film çekmemiş bir yönetmense referens çalışmaları...)
-Yapımcı (deneyimli mi... ilk kez mi film yapıyor?)

-Fikir+proje+Senaryo
(senaryo fikri güzel yansıtıyor mu, hedef ve beklentiler uygun mu?)
-Bütün bu unsurlar, üreteceğimiz ve pazarlayacağımız alanda nasıl bir yere oturuyor?
-Yatırım yapacak kurum, kuruluş ve şahısların, yatırımını nasıl çıkaracağının analizi...


Bu yukarıdaki sorularda bazı güçlü ve zayıf yanlar bulabilirsiniz. Örneğin, bir projenin senaryosu çok güçlü olabilir ama aynı kişinin bu filmi çekmek istemes ve bu kişinin yönetmenlik deneyimleri bu güçlü senaryoyu taşıyamayacak güçteyse, bu projenin senaryosu güçlü ama yönetmenlik alanında daha zayif kalabilir. Yapımcı, bu zayif yanları farkedip, net bir şekilde ifade edebilmelidir.

Bana proje sunulduğunda (ki genellikle senaryo sunuyorlar) bu projenin en güçlü yanı sizce nedir diye sorduğumda, %80 oranında ‘benim yaratıcılığım’ cevabını alıyorum. Peki bu yaratıcılığını nasıl tarif ediyorsun, referansların nedir? diye sorduğumda, müthiş suni bir özgüvenle ‘referansım kendimim lütfen bana güvenin’ diyorlar. Hatta, sizin o kişiyi keşfetmemenizin kayıp olduğunu söylüyorlar...

Bunun gibi pek çok örnek verilebilir... Dolayısıyla, bir projenin temelinin sağlam atılması gerekir. Bu sağlamlık için ilk adım yukarıda olduğu gibi ‘proje’ kelimesinin içine giren herşeyi ameliyat masasına yatırmaktır.

Bir ‘fikir’ sahibiyseniz lütfen bu fikri geliştirin, hatta didik didik edin... En mükemmel nasıl anlatılacağını araştırın... Unutmayın ki, ‘fark yaratmak’ bu işin birinci koşuludur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder