Merhaba Sevgili Dostlar,
Bugün, cevaplara devam ediyoruz.
Bugün, Hakan Aden Yılmaz, Barbaros Gökdemir, Murat Kebir, Deren Soykan ve Ali Yünsal'ın sorularını cevapladım...
HAKAN ADEN YILMAZ
hakanadenyilmaz@gmail.com
21-Ülke
sınırları içinde Turizm ve Kültür Bakanlığının desteği dışında alternatif bir
fon var mı? yoksa böyle bir fon yaratılabilir mi?
Elbette üretilebilir. Sinema yatırım aracı olarak
algılanmaya başladığı zaman, ‘yatırımcı’ oluşumlar oluşur. Bunun dışında bölgesel
kamu desteğinin artması da önemli bir fon yaratabilir. Bölgesel kamu desteği,
bir ülkenin coğrafyasında yer alan yerel kamu kuruluşlarının sinemaya destek
olması çok önemlidir. Bu bağlamda pek çok Avrupa ülkesinde bu model
uygulanmaktadır.
22-Devletin
görünür veya görünmez filtrelerinden geçme zorunluluğu olmadan bir film
yapabilmek için azami desteği genç sinemacılara sunacak bir platform
oluşturulabilir mi?
Dünyanın her yerinde, sinemada ‘fon’ yaratabilmek
için oluşan tüm platformlarda belli kriterler vardır. Bu kriterler de birer
filtre özelliği taşır. Dünyadaki pek çok bağımsız fon, senaryo, yaratıcılık ve
potansiyel hedefler üzerinden kriterlere sahiptirler. Devlet desteği de bu
anlamda ‘kamu’ desteğidir. Dolayısıyla kriterlerini buna göre oluşturmuşlardır.
Mutlaka genç sinemacılara azami destek sağlayacak
farklı fonların oluşması gerekir. Ama unutulmamalıdır ki, bu desteği alabilmek
için onların kriterlerinden de geçmek önemlidir.
23-Benim cevabını merak
ettiğim soru proje tanıtımındaki mülakatlarla ilgili.
Sizce mülakatlarda nasıl bir sunum daha çok güven verecek ve projenin temelini karşı tarafa doğru
aktaracaktır?
Sizce mülakatlarda nasıl bir sunum daha çok güven verecek ve projenin temelini karşı tarafa doğru
aktaracaktır?
Sunum, proje projelendirme çalışmasının özetidir. Hazırladığınız dosya ya
da digital materyalin sorunsuz olduğunu öncelikle kontrol etmelisiniz. Mülakat
sırasında, projenize hakimiyetinizin net olması ve beklentilerinizi açık-net
bir şekilde ortaya koyabilmeniz gerekmektedir.
Hazırlamış olduğunuz proje sunum çalışması da bunu destekler biçimde
hazırlanmış olmalıdır. Önce mülakatta, devamında bıraktığınız sunumla fark
yaratabilmek önemlidir.
24-Aynı zamanda bu tür mülakatlarda kesinlikle yapılmaması gerektiğini düşündüğünüz
ya da klişe olarak adlandırdığınız davranışlar var mıdır?
24-Aynı zamanda bu tür mülakatlarda kesinlikle yapılmaması gerektiğini düşündüğünüz
ya da klişe olarak adlandırdığınız davranışlar var mıdır?
Suni özgüven, kendini ve projesini değerlendiremeyen bir konuşma uslubu,
yüksek beklenti... Örneğin ‘bu filmi yapın, kesin 2 milyon kişi gelir’ ya da
‘bu filmimle Oscar alacağım’ gibi büyük hedefler, karşınızdakinin güvenini
sarsabilir.
MURAT
KEBİR
25-
Festivallerin kritirleri, oncelikleri.
-Burada
benim en cok ogrenmek istedigim; tabiki fiziksel olarak butun festivallere
gidip seyirciyi ve festival directorunu (veya festival seckisini)
tanimamiz cok guc. Bir film bir buyuk festivalde cok begenildigi halde, baska
buyuk bir festivale giremiyor bile. Festivalleri nasil analiza
edebilir, onlari nasil taniyabiliriz?
Festival kriterlerini tanıyabilmeniz için
öncelikle, bu festivalleri incelemek ve web sayfalarını çok dikkatle okumak
gerekir. Bu bağlamda, her festivalin kendine göre bir kriteri vardır ve bunlar
bağımsızlardır. Festivallerin yapısını analiz edebilmek için, dünya sineması
ile nasıl güncellik yakaladıklarını, hangi kategoride yer aldıklarını, yukarıda
da belirttiğim gibi yönetmelik ve kurallarını iyi anlamak gerekir.
Festivallerde, ‘programmer’ denilen kişiler bütün bir yıl dünyadaki filmleri
takip edip, festivale önerirler. Devamında festival kendi kriterlerine göre
seçkisini oluşturur. Bu her zaman temel kriterler kalmakla birlikte,
değişkenlikler ve farklı yönelimler gösterebilir.
26-
Yapimcinin ne zaman projenin bir parcasi olmasi sizce daha sagliklidir?
Projenin fikir aşamasından itibaren...
27-Yazar
veya yazar/yonetmen fikri olusturup Concept Proposal - (senaryo haricinde
hersey- ozet seklinde anlatilmis - synopsis ve yonetmenin bakis acisi dahil)
asamasindami - yoksa senaryo yazildiktan sonrami.
Tabii
eminim bu projeden projeye degisecektir ama sizce en sagliklisi hangisi.
Bence, synopsis ve tretman bitmiş olmalı...
28-Festival
stratejisi nedir? Ne zaman ve nasil yapilmalidir?
-
Eger yazar/yonetmen iseniz festivaller ve yapacaginiz festival strajeleri sizin
daha yazarken mi aklinizda olmalimi? Yoksa yazdiktan sonra Yapimci ile bira
araya geldiginizde yazdiginiz filme gore mi bir strateji gelistirmelisiniz?
Bir filmin, hedefleri belirlenmeden, festival beklentisi
üzerine yapılması pek çok sorunu
getirir. Dolayısıyla, önce filmin hedefleri belirlenmeli, buna uygun bütçe ve
finans planı gerçekleşmelidir. Festival stratejisi bu hedefler doğrultusunda
amaca uygun olarak hazırlanmalıdır. Bu noktada, yapımcı-yönetmen filmin
yapımına başlanmasından itibaren, festival stratejisini de düşünmeye başlamalı
ama bu konuyu odak noktası haline getirmemelidir.
DEREN SOYKAN
29-Yönetmenlerin
yapımcının önemini kavrayamaması çok büyük sorun, özellikle kısa film
çekiyorlarsa.. Çalışmak istediğimiz yönetmeni ikna etmek, onunla ortak bir dil
oluşturabilmek, görev paylaşımı yapmak ve anlaşabilmek için kullanabileceğimiz metodlar var mıdır?
Öncelikle, ‘kısa film’ konusunda paylaşımcı bir
tutum sergilenmeli, ticari bir beraberlik yerine, sağlıklı bir yapımcı-yönetmen
işbirliğinin ‘prototip’ini yaratmak amaç olmalıdır. Karşınızdaki böyle
paylaşımlar içinde bulunmayı istemiyorsa, bu kişi ile çalışmak ya da ikna etmek
gibi bir yolu seçmek yerine, bu amaçlarınızı birlikte gerçekleştireceğiniz yeni
bir ortak bulmanızı öneririm.
ALİ YUNSAL
3o-Bir film, ortada ne bir
cast ne bir senaryo ne bir yonetmen
nede bir yapımcı var bu filmin gişesi garanti altına alinabilir mi?cevabınızın "imkansiz" oldugunu biliyorum. Peki bu mümkün kılınabilirse ne olur?
nede bir yapımcı var bu filmin gişesi garanti altına alinabilir mi?cevabınızın "imkansiz" oldugunu biliyorum. Peki bu mümkün kılınabilirse ne olur?
Bu soruda ortada hiçbirşeyin olmadığını görüyoruz. Bu anlamda, bir projeden
sözedebilmek zor. Dolayısıyla, projenin ilk adımı hedef belirlemek, ‘hedef’in somut
geri dönüşlerden oluşması gerekiyor. Soyut bir kavramın somut olması çok zor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder