HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

5 Ocak 2012 Perşembe

21.ci SORUDAN 30.SORUYA


Merhaba Sevgili Dostlar, 
Bugün, cevaplara devam ediyoruz.
Bugün, Hakan Aden Yılmaz, Barbaros Gökdemir, Murat Kebir, Deren Soykan ve Ali Yünsal'ın sorularını cevapladım...


HAKAN ADEN YILMAZ hakanadenyilmaz@gmail.com

21-Ülke sınırları içinde Turizm ve Kültür Bakanlığının desteği dışında alternatif bir fon var mı? yoksa böyle bir fon yaratılabilir mi?

Elbette üretilebilir. Sinema yatırım aracı olarak algılanmaya başladığı zaman, ‘yatırımcı’ oluşumlar oluşur. Bunun dışında bölgesel kamu desteğinin artması da önemli bir fon yaratabilir. Bölgesel kamu desteği, bir ülkenin coğrafyasında yer alan yerel kamu kuruluşlarının sinemaya destek olması çok önemlidir. Bu bağlamda pek çok Avrupa ülkesinde bu model uygulanmaktadır.



22-Devletin görünür veya görünmez filtrelerinden geçme zorunluluğu olmadan bir film yapabilmek için azami desteği genç sinemacılara sunacak bir platform oluşturulabilir mi?

Dünyanın her yerinde, sinemada ‘fon’ yaratabilmek için oluşan tüm platformlarda belli kriterler vardır. Bu kriterler de birer filtre özelliği taşır. Dünyadaki pek çok bağımsız fon, senaryo, yaratıcılık ve potansiyel hedefler üzerinden kriterlere sahiptirler. Devlet desteği de bu anlamda ‘kamu’ desteğidir. Dolayısıyla kriterlerini buna göre oluşturmuşlardır.
Mutlaka genç sinemacılara azami destek sağlayacak farklı fonların oluşması gerekir. Ama unutulmamalıdır ki, bu desteği alabilmek için onların kriterlerinden de geçmek önemlidir.










BARBAROS GÖKDEMİR

23-Benim cevabını merak ettiğim soru proje tanıtımındaki mülakatlarla ilgili.
Sizce mülakatlarda nasıl bir sunum daha çok güven verecek ve projenin temelini karşı tarafa doğru
aktaracaktır?

Sunum, proje projelendirme çalışmasının özetidir. Hazırladığınız dosya ya da digital materyalin sorunsuz olduğunu öncelikle kontrol etmelisiniz. Mülakat sırasında, projenize hakimiyetinizin net olması ve beklentilerinizi açık-net bir şekilde ortaya koyabilmeniz gerekmektedir.
Hazırlamış olduğunuz proje sunum çalışması da bunu destekler biçimde hazırlanmış olmalıdır. Önce mülakatta, devamında bıraktığınız sunumla fark yaratabilmek önemlidir.

24-Aynı zamanda bu tür mülakatlarda kesinlikle yapılmaması gerektiğini düşündüğünüz
ya da klişe olarak adlandırdığınız davranışlar var mıdır?
Suni özgüven, kendini ve projesini değerlendiremeyen bir konuşma uslubu, yüksek beklenti... Örneğin ‘bu filmi yapın, kesin 2 milyon kişi gelir’ ya da ‘bu filmimle Oscar alacağım’ gibi büyük hedefler, karşınızdakinin güvenini sarsabilir.

MURAT KEBİR
25- Festivallerin kritirleri, oncelikleri. 
-Burada benim en cok ogrenmek istedigim; tabiki fiziksel olarak butun festivallere gidip seyirciyi ve festival directorunu (veya festival seckisini) tanimamiz cok guc. Bir film bir buyuk festivalde cok begenildigi halde, baska buyuk bir festivale giremiyor bile.  Festivalleri  nasil analiza edebilir, onlari nasil taniyabiliriz?  

Festival kriterlerini tanıyabilmeniz için öncelikle, bu festivalleri incelemek ve web sayfalarını çok dikkatle okumak gerekir. Bu bağlamda, her festivalin kendine göre bir kriteri vardır ve bunlar bağımsızlardır. Festivallerin yapısını analiz edebilmek için, dünya sineması ile nasıl güncellik yakaladıklarını, hangi kategoride yer aldıklarını, yukarıda da belirttiğim gibi yönetmelik ve kurallarını iyi anlamak gerekir. Festivallerde, ‘programmer’ denilen kişiler bütün bir yıl dünyadaki filmleri takip edip, festivale önerirler. Devamında festival kendi kriterlerine göre seçkisini oluşturur. Bu her zaman temel kriterler kalmakla birlikte, değişkenlikler ve farklı yönelimler gösterebilir.

26- Yapimcinin ne zaman projenin bir parcasi olmasi sizce daha sagliklidir?
Projenin fikir aşamasından itibaren...

27-Yazar veya yazar/yonetmen fikri olusturup Concept Proposal - (senaryo haricinde hersey- ozet seklinde anlatilmis - synopsis ve yonetmenin bakis acisi dahil) asamasindami - yoksa senaryo yazildiktan sonrami.
Tabii eminim bu projeden projeye degisecektir ama sizce en sagliklisi hangisi.
Bence, synopsis ve tretman bitmiş olmalı...  

28-Festival stratejisi nedir? Ne zaman ve nasil yapilmalidir? 
- Eger yazar/yonetmen iseniz festivaller ve yapacaginiz festival strajeleri sizin daha yazarken mi aklinizda olmalimi? Yoksa yazdiktan sonra Yapimci ile bira araya geldiginizde yazdiginiz filme gore mi bir strateji gelistirmelisiniz?

Bir filmin, hedefleri belirlenmeden, festival beklentisi üzerine yapılması pek çok sorunu getirir. Dolayısıyla, önce filmin hedefleri belirlenmeli, buna uygun bütçe ve finans planı gerçekleşmelidir. Festival stratejisi bu hedefler doğrultusunda amaca uygun olarak hazırlanmalıdır. Bu noktada, yapımcı-yönetmen filmin yapımına başlanmasından itibaren, festival stratejisini de düşünmeye başlamalı ama bu konuyu odak noktası haline getirmemelidir.

DEREN SOYKAN
29-Yönetmenlerin yapımcının önemini kavrayamaması çok büyük sorun, özellikle kısa film çekiyorlarsa.. Çalışmak istediğimiz yönetmeni ikna etmek, onunla ortak bir dil oluşturabilmek, görev paylaşımı yapmak ve anlaşabilmek için kullanabileceğimiz metodlar var mıdır?

Öncelikle, ‘kısa film’ konusunda paylaşımcı bir tutum sergilenmeli, ticari bir beraberlik yerine, sağlıklı bir yapımcı-yönetmen işbirliğinin ‘prototip’ini yaratmak amaç olmalıdır. Karşınızdaki böyle paylaşımlar içinde bulunmayı istemiyorsa, bu kişi ile çalışmak ya da ikna etmek gibi bir yolu seçmek yerine, bu amaçlarınızı birlikte gerçekleştireceğiniz yeni bir ortak bulmanızı öneririm.




ALİ YUNSAL
3o-Bir film, ortada ne bir cast ne bir senaryo ne bir yonetmen
nede bir yapımcı var  bu filmin gişesi garanti altına alinabilir mi?cevabınızın "imkansiz" oldugunu biliyorum. Peki bu mümkün kılınabilirse ne olur?

Bu soruda ortada hiçbirşeyin olmadığını görüyoruz. Bu anlamda, bir projeden sözedebilmek zor. Dolayısıyla, projenin ilk adımı hedef belirlemek, ‘hedef’in somut geri dönüşlerden oluşması gerekiyor. Soyut bir kavramın somut olması çok zor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme