HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

31 Temmuz 2012 Salı

HEDEFİ SENARYO YAZMAK OLANLAR İÇİN....

Merhaba Sevgili Dostlar,


Pazar günkü yazım çok ilgi gördü. Gözlemlerimi, kendimce önerilerimle birleştirince sanki daha yararlı oluyor. Sizlerden geri bildirim almak beni çok mutlu ediyor ama daha önemlisi önemli alanları keşfediyorum.


Bugünkü yazım ve önerilerim, 'bir senaryom var' diyenlere... Yani içinden gelip senaryo yazanlara, çok çalışıp senaryo yazanlara, senaryo yazmak isteyen herkese...


Sevgili Dostlar, senaryo bir filmin en önemli unsurlarından biridir. Bir fikir ile başlar ama fikrin varlığı tek başına yeterli değildir, edebiyat metni değildir, öyküsü vardır ama 'öykü' değildir, duygu paylaşımı notları değildir, anı defteri değildir... Sinema filmi senaryosu, sinema endüstrisinin içerisinde 'hayati' rol oynayan bir formattır. Bu format, çekilecek filmin yapısına göre oluşturulur.

Dolayısıyla ilk kez senaryo yazdım diyenler, ya da senaryo alanında kendini geliştirmek isteyenlerin mutlaka, senaryo yazımı konusunda eğitim almaları gerekiyor. Ama yeterli mi? Bence değil... Neler mi yapılmalı:


-Edebiyat bilgisi ve edebiyat ile ilişkisi olmalı,
-Çok fazla sayıda filmi analiz ederek seyretmeli,
-Tarih, sosyoloji, politika, felsefe, psikoloji ile ilgilenmeli,
-Güncel yaşamda çevresini objektif gözlem yapabilmeli,
-Toplumsal duyarlılık sahibi olmalı,
-Kendi hassasiyetlerinin farkında olmalı,
-Sinema sektörünü tanımalı,
-Bir filmin yapım ve yönetim aşamalarını bilmeli,
-Sinema terminolojisi konusunda bilgi sahibi olmalıdır.


Bunun yanı sıra imla iyi bir 'dilbilgisi' bilgisine sahip olması gerekmektedir. 


Sevgili Dostlar, senaryo alanında kendini geliştirmek isteyenler, yukarıdaki listeye göre kendilerini kontrol ettikten sonra, ortaya çıkmalıdırlar.


Bu çok zor bir şey değildir. Bu çalışarak yapılabilecek bir şeydir. İşte yetenekli iseniz, bu konularda da çalışırsanız, emin olun yolunuz açılacaktır. Unutmayın ki emeklemeden yürüme öğrenilmez. Genellikle, Türkiye'de  emeklemeden yürümeye yönelik bir durum söz konusu bu alanda... Yani, pek çok kişi, bir senaryo yazdığında, onun olağanüstü bir şey olduğunu ve bir 'yapımcı' fırsatı ile en yüksek noktalara ulaşacağını düşünüyor...


Bu illüzyondan kurtulup, hergün hedefi doğrultusunda bir önceki günden daha ileri gitmek, sizi geliştirecek ve hedefinize ulaştıracaktır.


Senaryo alanında ilerlemek ya da kariyer yapmak isteyenler, iyi bir eğitmenden mutlaka 'senaryo teknikleri' üzerine çalışma yapmalıdırlar.







2 yorum:

  1. Merhaba Zeynep hanım, yazılarınızı okudum, çok ilgimi çektiniz. Benim eşim de kendi çapında bir yazar, ilk 3 kitabı güzel diyebilecek kadar güzeldi, ama 4. kitabı olan son romanı mukemmeldi. sıradışı bir roman diyebilirim hatta. şablon olan hiç bir şey barınmıyor içerisinde. iyi bir yapım şirketiyle görüşmek istiyorum. bu konuda bana yardım edebileceğiniz veya yol gösterebileceğiniz birşey var mı? çok teşekkür eder, saygılarımı sunarım.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba, bir yapım şirketi ile konuşmadan önce projenizi sunuma hazır hale getirmelisiniz. Bu konuda profesyonel yardım alarak sunumuzu hazırlayabilirsiniz.
    İyi pazarlar:)

    YanıtlaSil