Bir sinema filmi yapım sürecinde en önemli konulardan bir tanesi ‘strateji’
belirlemektir.
Yapımlab’da yapılan derslerde en önem verilen ‘Proje projelendirme’
çalışmasının temelini oluşturur.
Strateji belirlemeyi ne derece biliyor sunuz? Kısa, orta ve uzun vadeli stratejileriniz var mı? Çok fazla ‘proje
projelendirme’ atölyeleri yapan biri olarak, strateji konusunda çok az fikir
sahibi olunduğunu görüyorum.,
Genellikle rakiplerin hamlelerine göre
mi strateji belirleme eğilimi var.
Bu nedenle, STRATEJİ konusuna burada
biraz değinmek istedim. Biz derslerde uzunca bir süreyi buna ayırıyoruz. Çünkü
birazdan aşağıda belirteceğim üzere, strateji yapabilmek için ‘alanı tanımak’
gerekiyor.
Stratejinin ansiklopedik anlamına bakıldığında;
Strateji, latince yol, çizgi veya nehir
yatağı anlamına gelen “stratum” kelimesinden çıkmış olup, İngilizcedeki
“street” ile akrabadır.
Bir diğer önemli anlamı da antik
yunanda kullanılan “stratos” (ordu) ve “ago” (yönetmek, yön vermek)
kelimelerinden türemiştir. “ordu yönetmek” ve “yönetilecek ordu”
anlamlarına gelen askeri kökenli bir kelimedir.
Tarihte savaş ve politika terimi olarak
kullanılmıştır. Zafer için izlenecek yolu ve/veya yöntemi ifade eder.
Strateji kazanmak ile ilgilidir;
sınırlı kaynakları etkin kullanarak daha iyi bir pozisyona geçmeyi ifade eder.
Kuvvetli bir strateji, başarının temel anahtarıdır.
Strateji, sürekli değişen dış çevrenin
fırsatları ve tehlikeleri çerçevesinde amaca nasıl ulaşılacağına ilişkin düzen
ve tasarı ile ilgili düşünsel bir işlemdir. Kaynakları fark yaratacak eylemlere
yöneltmeyi içerir. “Bu oyunu uzun vadede nasıl kazanırız” sorusunun cevabıdır.
Strateji, bulunduğunuz yerden
gideceğiniz yere ulaşmak için neler yapacağınızla ilgilidir.
Bu tanımlamalar ışığında, bir projeye
karar verildiğinde, yaptığınız işi ilgilendiren alanlarınızı tanımanız
gerekir.
Bu nedenle aşağıdaki maddelerin gözden
geçirmek gerekir:
- Durum: O anki
durum değerlendirmesi ve nasıl geliştiğinin değerlendirilmesi , proje sahibinin kendi durumunu doğru tanımlaması.
- Hedef: Amaçları
ve/veya objektifleri tanımlamak. Ulaşmak istenen sonuçlar ile ilgili somut
bazı değerler belirlemek. Öznel ve nesnel gerçeğin buluştuğu yer.
- Yol haritası
oluşturmak: Varolan durumlar göz önüne alınarak, hedefe ulaşmak için
belirlenen yol haritası:
Strateji oluşturuken;
-Mevcut durumu araştır ve tanımla
- Neredesiniz?
Kaynaklarınız ne yapmaya yeter? Rakipleriniz ve sektör ne durumda?
Tüketiciler ne yapıyor?
-Hedefi belirle
- Nereye varılması
gerektiğini bul. Hedef rakamlı, ulaşılabilir, anlaşılabilir olsun.
-Vizyonu ve misyonu oluştur
- Vizyonu tanımla
ve amaç hiyerarşisi ile bir misyon bildirisi hazırla
-Projenin güçlü ve zayıf yanlarını analiz et.
-Planlama yap.
Uygulanması gerekenlere karar ver.
Tarih sırasına koy.
Görev dağılımı yap.
Bütçelendir.
Tarih sırasına koy.
Görev dağılımı yap.
Bütçelendir.
Bu çalışmalar yapılmadan bir filmin yapımına başlanması, bir çocuğun ölü
doğmasına benzer. Bu nedenle, sinema alanında ‘yapımcı’ olarak üretimde bulunan
kişilerin, ‘yaratıcı’ kişilerle birlikte bu çalışmayı gerçekleştirip,
beklentilerini net bir şekilde ortaya koyması gerekir.
Özellikle Türkiye’de sinema sektöründe, hedef koymak ve buna uygun strateji
geliştirmek konusu, sinema sektörünün geleceği açısından çok çok önemlidir. Bu
anlamda, öncelikle işe varolduğumuz sektörü tanıyarak başlanmalıdır. Her aklına
fikir gelenin, sinema filmi yapmaya yöneldiği bir ortamdayız maalesef.
Sinema, ciddi ve maliyetleri olan bir iştir. Bu noktada, hayal
kırıklıklarını bırakıp, sağlıklı üretimler, yaratıcı çalışmalar yapmak
isteniliyorsa, bu alanda her konuyu öğrenilip, doğru analiz ve sentezin
yapılması gerekmektedir.
Bu bağlamda, ‘cahil cesareti’ ve ‘romantik’ bazı çıkışlarların hayalden
öteye gidemeyeceğini bilmek gerekir. ‘Sinema’ alanında üretimde bulunmak
isteyen herkesin, dünyadaki ve ülkesindeki sinema sektörünün nasıl işlediğini,
mekanizmaları incelemesi gerekir.
Eğer varolacağınız alanı tanır, kendinizi ve projenizi doğru konumlarsanız,
başarı kaçınılmazdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder