Amaç, kelimesi için 'Türk Dil
Kurumu' sözlüğüne bakıldığında, birkaç tane madde çıkıyor.Şöyle ki:
1.isim,Ulaşmak
istenilen sonuç, maksat
"Evet ama öteki kızı bu iş için kaçırdılarsa amaçlarına ulaştılar." -A. Ümit |
2.Gaye
"Her milletten, her tabakadan, huyları, dinleri, dilleri farklı fakat amaçları aynı olan insanların bulunduğu bir yerdi burası." -İ. O. Anar |
3.Hedef
"Amaç, şüphe götürmeyecek ilk kesin bilgiye varmaktı." -İ. O. Anar |
4.Bir
kimseye veya bir kurula verilen özel amaçlı görev, misyon
|
Bu anlamlar taşımakla birliklte,
sinema sektöründe bu başlık altında 3.madde geçen 'hedef'
anlamını tamamlayıcı bir öge olarak dikkate almak durumundayız.
Zira, 'hedef' kelimesi ile ilgili kafa
karışıklığına da bir son vermek için, 'hedef'i amaçların bir
bütünü olarak, somut hali olarak düşünebilirsiniz.
Buradan yola çıkarak, 'hedef
belirlerken' 'amaç'larımızın net ve açık olması, 'hedef'inde
gerçekçi olmasını sağlar.
Bu bağlamda bir 'yapımcı'nın
öncelikli amaçları şu şekilde olmalıdır:
-Projeyi Projelendirme
yapmadan projeyi onaylamamak
Bir
yapımcının en önemli amacı, projeyi 'doğru anlamak'tır.
Projeyi
doğru anlayabilmesi için 'proje projelendirme' çalışması
yapmalıdır.
-Hem yönetmen-hem senaryo
yazarının isteklerini doğru anlayabilmek
Bir
yapımcının en önemli amaçlarından bir tanesi 'yönetmen-yazar'ı
doğru anlayabilmektir. Yani aralarında bir 'amaç birliği'
olmalıdır. Bu 'hedef' belirlerken çok önemlidir.
-Eyleme geçme durumunu ertelememek
Bir
yapımcının,bir filmi yapım aşamasında, eyleme geçme planını ertelememelidir..Çünkü eyleme geçmeden, doğru yolda
olup olmadığını anlayamaz.
-Filmin gerekliliklerini ve
önceliklerini anlayabilmek
Bir projenin
önceliklerini doğru algılamak çok önemlidir. Örneğin, bir
yapımcının hazırlığa geçmesi için 'senaryo'nun son halini
beklemesi zaman kaybıdır. Yapımcı, 'proje projelendirme'
aşamasında bütçe ve finans planını hazırlamış olarak,
çalışmalarını yürütebilir. Bu bağlamda, 'senaryo'
yaratıcıların işidir. Yapımcı bu konuda eğer gerek görürse
'senaryo doktoru'na başvurabilir. Eğer, sinopsis, tretman ve
konsept konusunda kararını verdiyse, 'senaryo beklemek'
önceliğinden çıkmalıdır.
Projenin
gerekliliklerini ve önceliklerini doğru belirleyebilmelidir.
-Bir sonraki filmi yapabilecek
ekonomik yapı, ilişkiler kurabilmek
Yapımcı işine
'bir defalık' ya da 'günü kurtarma' mantığında bakmamalıdır.
Bir 'yapımcı'nın başarısı, işinin sürekliliği ile doğrudan
orantılıdır.
Bu amaçlar, aslında ilkesel
durumlardır. Amaçların yukarıda saydığımız altbaşlıklarında
'çalışma politikası', 'fiyat politikası' gibi konular 'yapımcı'
için çok önemlidir.
Özellikle, eyleme geçerken ve işi
üretirken daha önce kurmuş olduğu ilişkiler ve fiyat politikası,
işin devamlılığı açısından çok önemlidir.
Yapımcı, amaçlarını belirlerken,
temsil ettiği şirketin kurumsal kültürünü, çalışacağı
yaratıcıların çalışma sistemleri ile eşgüdümlü olup
olmadığını kontrol etmeli, farklı bakış açıları varsa, bunu
işin başında çözümlemelidir.
Bir 'yapımcı'nın en önemli amacı,
daha önce yapmış olduğu çalışmaların çizgisinin altına
düşmemek, bir sonraki işinde aynı kalite ve iş politikasıyla iş
yapabilmektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder