HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

13 Kasım 2011 Pazar

YAPIMCI PROFİLİ ÜZERİNE...

Merhaba Sevgili Dostlar,
Bayram tatilinin ardından Selanik Film Festivali'nde Crossroads ortak yapım toplantılarına katıldım. Her yıl bu tip toplantılara katılmak, benim vizyonumda önemli katkılar sağlıyor. Dolayısıyla, özellikle bu seyahat kuşak olarak daha gençleşen yapımcı profili üzerine ilginç gözlemler yapmamı sağladı. Deneyimli yapımcıların, değişen sektör düzenine nasıl uyum sağladıklarını, yeni formüllleri ve çözümleri bizzat gözlemledim.Özellikle stratejiler konusunda yaptığımız sohbetler, bana büyük zevk verdi.

Özetle yapımcının pek çok şeyi kontrol ederken, dünyadaki ekonomik gelişmeleri ve bir projenin bitiş tarihi hedefini pekçok olasılığı hesap ederek koyması gerekiyor. Bunun devamında da çok sık hedefe uygun ilerleyip, ilerlemediğinin kontrolünü yapması lazım. Elbette yol haritası içinde devamlı strateji üretmesi gerekiyor.
Bu yanındaki ortağıyla yani yönetmen ile uyumun gerekliliğini yanında getiriyor.
Yani eski düzendeki 'parayı veren-patron' konumundaki yapımcı profili artık Avrupa'da neredeyse hiç yok. Toplantılara, sunumlara genllikle yönetmen'de katılıyor. Ancak bunun gerekliliği konusunda çok emin olmamamkla birlikte, yapımcı-yönetmen ilişkisinin bir hiyerarşik durumdan, eşit bir durumda yol almasının çok iyi sonuçlarını bir kez daha bu toplantılarda gördüm. Beni zaten 12 yıldır sistemin böyle olmasını savunanlardan biriyim.

Bu noktada, 'bir senaryom var, para verecek yapımcı arıyorum'cümlesi oldukça eski bir söylem olarak duruyor. Çünkü, artık yapımcı 'bir projeyi projelendirerek somutlaşması için gereken herşeyi organize eden bir ortak' olarak algılanması gerekiyor. Bu bağlamda uluslararası alanda üretilen 'iyi' işlerin arkasında bu otaklıkları görebiliyoruz.

Bir önemli nokta da, bir yapımcının senaryoyu sağlıklı değerlendirebilme durumudur. Bunun için sadece'öznel' değerlerle yol alan bir yapımcı, senaryo konusunda sağlıklı bir değerlendirme yağamaz ve dolayısıyla bütçe-maliyet hesapları, strateji yapma konusunda yanlışlar yapabilir. Bir senaryonun objektif değerlendirilmesi, bu işin birinci şartıdır.

Selanik'teki toplantılarda pekçok yapımcının bütçe ile maliyet konusunda kafa karışıklığı olduğunu gördüm. 17 proje içierisinde neredeyse yarısı bütçe adı altında maliyet hesabı getirmişlerdi. Bu bağlamda, bu farkın çok çok iyi bilinmesi gerektiğini düşünüyorum.

Son olarak, bir projenin içeriğinin iyi olması kadar, yönetmenin yeteneğinin çok güçlü olması kadar, doğru bir yapımcı ile işbirliği ve bu tarafından projenin sunulmasının önemi bir kez daha karşımıza çıkıyor.

Dolayısıyla, 'yapımcı'-'yönetmen' işbirliği ve ortaklığı artık daha önemli, projenin geleceğinin en önemli teminatı olarak algılanmalı ve projeler bu işbirliğinin temeli üzerine inşa edilmelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder