HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

1 Kasım 2012 Perşembe

KARARLI OLMAK... KARAR ALABİLMEK... YOL ALMAK...

Merhaba Sevgili Dostlar,

Bugün, biraz hayata dair 'kararlı' olmanın öneminden ve bununla bağlantılı olarak, sinema endüstrisinde profesyonel olmak isteyenlerin 'kararlı' olmasının öneminden bahsetmek istiyorum.

Uzun zamandır verdiğim eğitimler ve deneyimlerimde, gözlemlediğim bir konu bu... Çünkü 'kararsız' olmak dünyanın en vakit kaybettirici durumlarından biridir.

Peki, 'kararsız' olmak hakkı yok mudur? Elbette vardır ama buna biz YAPIMLAB ekibi olarak 'kararsızlık' değil 'arge süreci' diyoruz. Yani kişinin kendi kararlarını alabilmesi için bilgi, eğitim ve deneyimleyerek karar alamasına yardım eden sürece diyoruz. Bu süreçte beklentileri minimumda tutup, sadece gözlemlemeye ve o deneyim ve bilginin içinde kendini tanımaya odaklanılması lazım.Her bilgi, kişinin karakteristik özeliklerine göre farklı bir üretim durumuna dönüşür. Ve buna aslında 'fark yaratmak' denir.

Hayat, uzun bir öğrencilik ve hiç bitmeyen bir öğrencilik... Ama bu meselenin ardına gizlenip, profesyonelliğe dair hiç adım atamamak, bir 'bahane' anlamına geliyor. İşte 'arge' döneminin önemli noktalarından biri de, deneyimler içinde sorunlar yaşandığında öğrendiklerimiz... Zira 'öğrenci olmak', bir taraftan  hayatın sorunları ile yüzleşmek, tanımak ve çözüm üretmeyi öğrenmekten geçiyor... O çözümler bizim deneyimlerimiz adına oluşturduğumuz ekinlerimiz oluyor. Bu nedenle 'kararlı olmak' ve 'hedef koyabilmek' yine çok önemli...

Bazı konular vardır, 'karar alma' konusunda hiç tereddüt etmem... Mesela yeni bir kitap almak, farklı bir konuda iş deneyimi yaşamak, film izlemek, araştırma yapmak, eğitime katılmak, farklı disiplinleri öğrenmek... Tahmin edersiniz ki, ben de öğrenci oldum, ekonomik pek çok sıkıntı yaşadım... 40 yaşıma kadar, hiçbir işte önceliğim 'ekonomi' olmadı... Çok sevdiğim, bir söz vardır : 'her tercih, bir vazgeçiştir'... Ben hayatım boyunca sosyal hayatın tüketim alanında harcama yapmadım... Yani o harcanacak miktarları kitaplara, gezilere, eğitim aldığım alanlar için kullandım... Yani bunu tercih ettim...  Bu tercihlerim, bana çok şey kattı. Yani gençlerimiz için önerilerimden biri budur. Öncelikleriniz konusunda da 'karalı' olun... Keninize bir 'arge süreci' koyun... Ve deneyimlemeye, öğrenmeye odaklanın... 

Bu yazdıklarım özellikle 'sinema alanında kariyer' yapmak isteyenler, bu endüstride 26 yıl geçirmiş birinin 'abla tavsiyeleri'dir. Hepinize planlı, programlı, disiplinli ve en önemlisi 'kararlı' olmanızı tavsiye ederim.

Karar almak için, kendinize olan inancınızla, kendinizi motive edeceğiniz birkaç öneri vermek isterim. Bunun için kendinize birkaç soru sormanız ve hedef koyabilmeniz önemli. Gerisi kendiliğinden gelecektir.

Sinema alanında profesyonelliği hedefleyenler için karar alma süreçleri:

1-İşe kısa vadeli hedeflerle başlayın..
2-İlk 3 ay için hedeflerinizi yazın. 'Hedef'i, 'amaç' ile karıştırmayın. Hedef, spesifik, somut,net, ölçülebilir, erişilebilir, vizyonla ve zamanla ilişkilidir. 'Amaç' niyetle ilgilidir.
3-Bu ay için kendinizin neler yapacağını, yapması gerektiğini listeleyin.
4-Listenizde başlangıç noktasını nasıl yapacağınızı bulun. Bu sizin motivasyonunuzu arttıran en etkin konudur.
5-Başlangıç noktanız ile ilgili atacağınız ilk adımı zaman kaybetmeden atın.
6-İlk üç ay için, ulaşamayacağınız ya da yapamayacağınız hedefler ve beklentilere girmeyin.
7-Bu ilk üç ay için her gün 'günlük' tutun ve gelişiminiz takip edin.
8-Üç ayın sonunda, hedeflerinizi tutturan 'kararlarınızı' gözden geçirin. Güçlü ve zayıf yanlarınız analiz edin. Problemlerinizin nerelerden kaynaklandığını görün ve   çözüm üretmeye başlayın.
9-İlk üç ayda 'bilgi' olarak ne kadar geliştiğinizi kontrol edin.
10-İkinci 3 ya da 6 ay için bu deneyimleri kullanarak yeni hedefler doğrultusunda yeni kararlar alın.

En önemlisi bugün 'yola çıkmak' için 'karar alın'... Bu konuyu bir süre daha burada yazmaya devam edeceğim.

Bir sonraki yazım 'kararlarımızdan döndüren' tuzaklar üzerine olacak... Bu yazıyı okuduktan sonra, yukarıdaki çalışmayı yaptıktan sonra, nelere hayır diyemiyorsunuz bunu düşünmeye başlayın... Çünkü, kararlarımızdan bizi döndüren en önemli tuzak 'hayır diyememektir'... 

Herkese kararlı, bilgi ve deneyim dolu günler dilerim...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder