HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

15 Kasım 2019 Cuma

ORTAK YAPIM MARKETLERİ’NİN FİLMLERE KATKISI VE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KONULAR




Film projelerinin sağlıklı bir yol çizebilmesinde, ortak yapım marketlerinin katkısı çok önemli oldu. Orada bir ödül almak ya da almamaktan ziyade, projenin yol haritasının düzenlenmesi ve sağlıklı geri bildirimlerin alınması için önemli bir fırsat. Ama çok dikkat edilmesi gereken konular var. 


6 Kasım 2019-Selanik Film Festivali/EWA toplantısı
Geçtiğimiz hafta Selanik Film Festivali’nde katıldığım endüstri toplantılarında ve özellikle EWA (European Women Audiovisual Network) oturumlarında, film yapımında ortak yapım marketlerinin genel olarak, finansman ve yaratıcı açıdan rolünü konuştuk. 

Bundan 20 yıl önce sayısı bir elin parmakları kadar bile olmayan, ortak yapım marketleri şimdi her festivalin ayrılmaz bir parçası. Çünkü, hız çağında bu marketlerin önemli bir katkısı da, bir film projesinin ve proje sahiplerinin, sinema profesyonelleri tarafından erken keşfedilmesidir. 

Ama dikkat edilmesi gereken konuları aşağıda şöyle sıraladım :

-      Sadece başvurmuş olmak, sadece ödüle odaklanmak ve ‘ya çıkarsa’ fikri ile başvuru hazırlamayın. Projenizi başvuracak olgunlukta görüyorsanız başvurun. Senaryo = Proje demek değildir. Bu nedenle, elinizde  bir senaryonuzun olması önemlidir ama senaryonun hangi aşamada olduğu da önemlidir. Bu nedenle, projenizi ilerletirken tretman üzerinden ilerlemenizi öneririm. Sayıları çok az da olsa bazı ortak yapım platformları ‘senaryo’ isteyebiliyor. Bu noktada yine de tretmanınızın gücü çok önemlidir.
 
2017 Antalya Film Forum (ZA arşivi)
-      Pitching platformuna hazırlanıyorsanız, proje hakimiyetinizi gözden geçirin ve genellikle bu tip platformlarda pitching gününden birkaç gün organize edilen eğitimlere projenize hakim olarak katılın ve kafanızın karışmamasına özen gösterin. Bunu özellikle belirtiyorum, çünkü kendimde böyle bir ortak yapım marketini 5 yıl yönettim ve oradaki deneyimim de bunu çok iyi anladım. İyi pitching’in sırrı, ‘projeye hakim olmak’tan geçiyor ve bu maalesef projeden 1 ya da 2 gün önce yapılan eğitimlerle sağlıklı bir proje hakimiyetinin gelişemiyor.
Antalya Film Forum 2017 (ZA arşivi)

-      Senaryonuz ile ilgili olumlu/olumsuz eleştirileri çok dikkat ile dinleyin. Ancak önerilerin hepsini not alın fakat içselleştirip, o önerileri hemen hayata geçirip ‘göze girmeye, onay almaya’ çalışmayın. Öncelikle üzerine düşünün ve değişiklik yapmaya ondan sonra karar verin.
Özellikle, filmin finansman sağlaması için gelen içerik önerilerini çok iyi değerlendirin. Özgünlüğünüzden ve özgürlüğünüzden ne kadar taviz vereceğinizi iyi düşünün. Çünkü bu tip projeler, gitgide birbirine benziyor ve hepsi sanki aynı formata dönüşüyor.

-      Kişisel olarak, özel bire bir  toplantılarınız öncesi plan yapın. Size verilen süre içerisinde sadece projenizin konusu ile değil, kendinizi de doğru anlatabilmeye odaklanın. Eşit ilişki geliştirin..
Carthage Film Festival- Chabaka 2019
 -      Size söylenen her olumlu ya da olumsuz geri bildirim motivasyonunuzu değiştirmesin. Yani, ne göklere çıkın ne de kendinizi çok geride görün. Gerçekçi olarak neye ihtiyacınız olduğunu keşfedin.


      Bir proje için maksimum 6 ortak yapım platformuna katılmak sağlıklı olacaktır.
Bunlardan 2 tanesi erken dönem yani gelişme aşamasında,
diğer 2 tanesi senaryo içinize sindiği şekilde tamamlandıktan sonra ve 2 tanesi de kurgu aşamasında (work in progress) sırasında… Bu tip bir planlama, hiç ödül kazanılmasa bile, projeniz için iyi bir tanıtım, sizin için iyi bir deneyim olacaktır.



Ortak yapım marketleri, ödüle odaklanmadan ve hatta finalist olamasanız bile deneyimleriniz açısından çok yararlıdır. Panellere katılmak, network geliştirmek, kendinizi gözlemlemek için harika fırsatlar sunar.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder