HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

20 Ocak 2013 Pazar

BİR PROJEDE OLUŞABİLECEK 3 TEMEL SORUN


Bir proje, daha önce de belirttiğim gibi 'yazılı bir fikir ya da senaryo' üzerinden bir 'yönetmen' ya da 'yapımcı' ile bir araya geldiğinde 'proje' statüsünü alır.

Projenin geliştirilerek bir 'sinema film'ine dönüşmesi ise hatırı sayılır bir 'geliştirme' sürecinde gerçekleşir.

Bu süreçte çeşitli sıkıntılar ve zorluklar çıkabilir. Bu konunun motivasyonu düşürmeden, projenin yararına olacak şekilde çözümlemek ve yola devam etmek gerekir.

Bu aşamada projenin nerelerde tıkandığını anlamak ve çözümlemek gerekir. Aslında bunu bulmak çok zor bir konu değildir. Projenin geliştirme aşamasında genellikle senaryo ve hedeflenen tarihlerin gerçekçi olmamasından ötürü tıkanıklıklar yaşanabilir. 
Ama genel olarak 3 temel olası sorunu şöyle sıralayabiliriz:

1- Senaryo konusunda yaşanan sorunlar:

Bir fikir, ilk yazım senaryoya dönüşmüş olsa bile, 'senaryo' her zaman yaratıcı katkılara açık almalıdır. Özellikle 'geliştirme' aşaması filmin finansmanının da 'yaratılacağı' bir süreç olduğundan, elimizdeki en değerli ve gelişmesi gereken malzeme 'senaryo'dur. Senaryo, hedefe ve amaçlara uygun olmalıdır. Bu bağlamda gözden geçirilmeli ve sorun olarak görülen durumlar yeniden ele alınmalıdır.

Bu bazen 'senarist-yapımcı' ya da 'senarist-yönetmen' arasında fikir ayrılıkları oluşturabilir. Bu noktada filmin hedef ve amacı için hangisinin sağlıklı olacağına 'objektif' bir bakış açısıyla karar verilebilir. Bu noktada, tarafların karşılıklı samimiyeti, güveni ve eleştiriye açık olabilmeleri önemlidir. Tarafların karakteri bu çalışmaya uygun değilse kriz çıkabilir.

Senaryo ile ilgili yaşanan tıkanıklıklarda, hedefe ve amaca uygun 'objektif' olabilecek profesyonel 'senaryo doktorluğu' hizmeti almak, çalışmaya bir çözüm getirebilir.

2-Hedeflenen tarihler konusundaki sorunlar:

Bu durum genellikle ilk ya da ikinci filmi için çalışan 'senarist-yönetmen'lerde olur.
Proje sahipleri özellikle 'senarist-yönetmen' ise, filmin çekiminin başlaması, ya da filmin bir an önce hayata geçmesi konusunda kafasındaki tarihler olmayınca, motivasyonunun gideceğini düşünerek endişelenebilir ve projenin bir tıkanıklık içine girdiğini düşünebilir.
Bu 'proje sahibinin' yapımcısı varsa, hedef tarihler konusunda kendisine sağlıklı bilgiler vermelidir. Yapımcı, en yakın ve en uzak olabilecek tarihleri 'senarist-yönetmen'e gerçekçi bir biçimde belirtmelidir. Bu konu, en başta konuşulursa bu tip tıkanıklıklar yaşanmaz. Netlik herkes için çok iyi bir çözümdür.




3-İletişim konusundaki sorunlar:

Çağımızda, güncel hayatta en çok yaşanan bu bu durum, sektör ilişkilerinde de büyük rol oynar. Senarist-Yönetmen-Yapımcı, sağlıklı bir iletişim kurmalıdırlar. Sağlıklı iletişimin en önemli tarafı, karşılıklı fikirlere açık olmak ve net kavramlar kullanmaktır. Türkiye'de işe başlarken, aşırı iyimser duygularla başlanır ve genellikle 'kötü senaryo' konuları düşünülmez. Ancak en başta, tüm olumlu ve olumsuz gelişebilecek süreçler düşünülmelidir. Sözleşme yapma çalışması işe başlarken yapılmalı ve tüm düşünülen olasılıklar sözleşmede bulunmalı, sözleşme tüm tarafların hakkını koruyacak biçimde hazırlanmalıdır.

Bu tip profesyonel iletişimde, herkes kendi rolünü ve sınırını iyi tarif etmeli, sınırlar dahilinde açık, net ve projenin yararına olacak çalışma ilkesi belirlenmelidir.

Bu noktada yukarıdaki 2 maddede belirttiğim sıkıntılarda, yine iletişim sorunlarından kaynaklı olabilir. Bunun için bir işe başlamadan önce, ortaklarınızla iyi bir iletişim kurup, kuramayacağınızı anlamanız çok fazla işinize yarayacaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder