Bir proje, daha önce de belirttiğim
gibi 'yazılı bir fikir ya da senaryo' üzerinden bir 'yönetmen' ya
da 'yapımcı' ile bir araya geldiğinde 'proje' statüsünü alır.
Projenin geliştirilerek bir 'sinema
film'ine dönüşmesi ise hatırı sayılır bir 'geliştirme'
sürecinde gerçekleşir.
Bu süreçte çeşitli sıkıntılar ve
zorluklar çıkabilir. Bu konunun motivasyonu düşürmeden, projenin
yararına olacak şekilde çözümlemek ve yola devam etmek gerekir.
Bu aşamada projenin nerelerde
tıkandığını anlamak ve çözümlemek gerekir. Aslında bunu
bulmak çok zor bir konu değildir. Projenin geliştirme aşamasında
genellikle senaryo ve hedeflenen tarihlerin gerçekçi olmamasından
ötürü tıkanıklıklar yaşanabilir.
Ama genel olarak 3 temel olası sorunu şöyle sıralayabiliriz:
1- Senaryo konusunda yaşanan sorunlar:
Bir fikir, ilk yazım senaryoya
dönüşmüş olsa bile, 'senaryo' her zaman yaratıcı katkılara
açık almalıdır. Özellikle 'geliştirme' aşaması filmin
finansmanının da 'yaratılacağı' bir süreç olduğundan,
elimizdeki en değerli ve gelişmesi gereken malzeme 'senaryo'dur.
Senaryo, hedefe ve amaçlara uygun olmalıdır. Bu bağlamda gözden
geçirilmeli ve sorun olarak görülen durumlar yeniden ele
alınmalıdır.
Bu bazen 'senarist-yapımcı' ya da
'senarist-yönetmen' arasında fikir ayrılıkları oluşturabilir.
Bu noktada filmin hedef ve amacı için hangisinin sağlıklı
olacağına 'objektif' bir bakış açısıyla karar verilebilir. Bu
noktada, tarafların karşılıklı samimiyeti, güveni ve eleştiriye
açık olabilmeleri önemlidir. Tarafların karakteri bu çalışmaya
uygun değilse kriz çıkabilir.
Senaryo ile ilgili yaşanan
tıkanıklıklarda, hedefe ve amaca uygun 'objektif' olabilecek
profesyonel 'senaryo doktorluğu' hizmeti almak, çalışmaya bir
çözüm getirebilir.
2-Hedeflenen tarihler konusundaki sorunlar:
Bu durum genellikle ilk ya da ikinci
filmi için çalışan 'senarist-yönetmen'lerde olur.
Proje sahipleri özellikle
'senarist-yönetmen' ise, filmin çekiminin başlaması, ya da filmin
bir an önce hayata geçmesi konusunda kafasındaki tarihler
olmayınca, motivasyonunun gideceğini düşünerek endişelenebilir
ve projenin bir tıkanıklık içine girdiğini düşünebilir.
Bu 'proje sahibinin' yapımcısı
varsa, hedef tarihler konusunda kendisine sağlıklı bilgiler
vermelidir. Yapımcı, en yakın ve en uzak olabilecek tarihleri
'senarist-yönetmen'e gerçekçi bir biçimde belirtmelidir. Bu konu,
en başta konuşulursa bu tip tıkanıklıklar yaşanmaz. Netlik
herkes için çok iyi bir çözümdür.
3-İletişim konusundaki sorunlar:
Çağımızda, güncel hayatta en çok
yaşanan bu bu durum, sektör ilişkilerinde de büyük rol oynar.
Senarist-Yönetmen-Yapımcı, sağlıklı bir iletişim
kurmalıdırlar. Sağlıklı iletişimin en önemli tarafı,
karşılıklı fikirlere açık olmak ve net kavramlar kullanmaktır.
Türkiye'de işe başlarken, aşırı iyimser duygularla başlanır
ve genellikle 'kötü senaryo' konuları düşünülmez. Ancak en
başta, tüm olumlu ve olumsuz gelişebilecek süreçler
düşünülmelidir. Sözleşme yapma çalışması işe başlarken
yapılmalı ve tüm düşünülen olasılıklar sözleşmede
bulunmalı, sözleşme tüm tarafların hakkını koruyacak biçimde
hazırlanmalıdır.
Bu tip profesyonel iletişimde, herkes
kendi rolünü ve sınırını iyi tarif etmeli, sınırlar dahilinde
açık, net ve projenin yararına olacak çalışma ilkesi
belirlenmelidir.
Bu noktada yukarıdaki 2 maddede
belirttiğim sıkıntılarda, yine iletişim sorunlarından kaynaklı
olabilir. Bunun için bir işe başlamadan önce, ortaklarınızla
iyi bir iletişim kurup, kuramayacağınızı anlamanız çok fazla
işinize yarayacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder