HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

8 Şubat 2011 Salı

Yapımlab...Sinema Kariyeri...Kararsızlıklar üzerine...

Merhaba Sevgili Yapımlab Takipçileri,
Uzunca bir zamandır buraya birşey yazamadım. Çünkü şu günlerdeki adıyla 'keçi gribi' olup, işlerden biraz uzak kaldım. Geçtiğimiz hafta, aldığım ilaçlarında etkisiyle sadece televizyon ve film izledim...

Bu arada, bazı şeyleri düşünüp gözden geçirme fırsatım oldu. Bildiğiniz üzere geçtiğimiz Temmuz ayından beri,yapımlab'da yapımcılık ve proje atölyeleri yapıyorum. Bunun yanısıra 'yekta kopan'la okumak/yazmak' ve 'nilgün öneş'le senaryo' gibi çalışmalar yapılıyor. Başvurular için e-mail'i tercih ediyoruz, çünkü katılmak isteyenler için standart bilgilerimiz var... Bu arada ofisin telefonları da durmuyor elbette... Bu işe karar verip yapmak isteyenler hemen kendini belli ediyorlar. Diğerleri, ise hayat boyu bir 'sorun' yaratıp adım atmakta zorlanacaklar...

Örneğin, bazı öğrenciler karar veriyorlar-kayıt yapıyorlar ve çalışmaya başlayıp, cesaretli bir şekilde işlerine yönelip, somut adımlar atıyorlar.

Ama bazıları bu çalışmalara katılmak için önce e-maillle, sonra telefonla bağlantıya geçiyorlar. Kaydımızı alın biz başlıyoruz diyorlar...Sonra elbette başlamıyorlar ama birkaç gün sonra tekrar yeniden mail atarak aynı bilgileri alıyorlar vs...vs...

Bir de, kayıt süresini kaçırdım, lütfen bizi kabul edin diyenler var...Onlar kayıt yapmaya geliyoruz deyip, bir daha hiç aramıyorlar...

Böyle o kadar çok örnek var ki... İşin maddi yönünü öne sürenler için, burs kontenjanımızı kullanıyoruz... Şu anda Yapımlab'da bir sınıfın 10 kişiden oluştuğunu düşünürseniz, her sınıfta bir burslu öğrenci var...Toplam 8 öğrenci burslu olarak derslere katılıyor. Bizim kapasitemizdeki bir oluşum için oldukça yüksek bir rakam...

Ders ücretlerine gelince, benzeri oluşumlardan daha ekonomik bir portre görülüyor. Kaldı ki 'yapımcılık' ile ilgili tüm derslere ben giriyorum.

Dolayısıyla, katılanlar ödedikleri ücretin karşılığını hem eğitim, hem de deneyim olarak fazlasıyla alıyorlar...

Ben de, tüm kalbimle bilgimi, deneyimlerimi paylaşıyorum.

Bir insanın başarabilmesi için önce kararlılığa ihtiyacı vardır...Kararsızlık, sinema kariyeri yapmak isteyenler için en büyük handikaptır. Bunun yanısıra bu sektörde olmak ve bir kariyer yapılacaksa, deneyimli kişilerin sizin üzerinizdeki gözlemlerini dikkate almalısınız.

Bunun en canlı örneği benim...Ben her sinema-tv öğrencisi gibi 'yönetmen' olmak istiyordum, kendimin projelerinin eşsiz olduğuna inanıyordum...Ama beraber çalıştığım deneyimli meslektaşlarım ve onların gözlemlerini dikkate almakla, kendi yeteneklerim konusunda farkındalığım arttı ve yapımcı olarak daha başarılı olacağıma karar verdim. Ne meslektaşlarım, ne de ben pek yanılmamışız... Ama uzun bir süreçten söz ediyorum yani 25 yıldan...25 Yıl boyunca, hep gelişime önem verdim ve kendi kendimin en büyük eleştirmeni oldum.

Şimdi, gençlerin kendine olan güvenlerine hayranım ama küçücük bir eleştiride o güvenin yıkılarak derhal savunmaya geçilmesi beni çok şaşırtıyor... Daha 20'li yaşlarının başında olup, eğitimlerine bile başlamadan kendini 'sinemacı' olarak tanımlayan ve yapımcı bulamamaktan şikayet edenlerin sayısı gün geçtikçe artıyor.

Bütün bunların anlamı, herkes 'yapımcı' yı bir mucize olarak görüyor...Ve herkes mucize bekliyor, herkesi tek hedefi var ödüller, kırmızı halılar vs...'Yapımcı'sı olursa filmini çekecek ve o kadar yetenekli ki 'meşhur' olacak, ailesine teşekkür edecek vs... Bütün sorunu 'para' olarak görüp, projesine 'eleştirel' bakamayan bir kuşak ile karşı karşıyayız..Oysa mucize kişinin kendi içinde, kendi yolunda...Çözümü başka bir yerde aramak, sorunun ta kendisi...

Bu gün kendi kariyeriniz için direksiyonun başında olması gereken 'siz'siniz... Önyargılar üzerinden olumsuzluklar düşünüp, hareketinizi engellemeyin...Her ne ise o 'olumsuzluğu' da, 'olumluluğu' da 'siz' deneyimleyin...Her ikisi de kariyeriniz için önemli bir adım olacak.

Yapımlab'da eğitim verdiğim öğrencilerimin pek çoğu ile dost olduk. Başladıkları günkü düşünceleri ile bu gün pek çoğunun geldiği nokta çok farklı...Dün ilk öğrencilerimden birinin çekim aşamasına gelmiş olan kısa film projesinin dosyasını gördüm ve çok etkilendim. Sadece, projesine doğru açılardan bakabilmeyi başarmış, kendini ve projesini çok güzel geliştirmiş... Yolu çok açık...

Başarı, kendimizi, sınırlarımızı, yeteneklerimizi doğru farkındalıklarla tanımak...Bunun yanısıra sektörü ve dinamiklerini öğrenmek, araştırmak ta...
Romantik nedenlerle hikaye, roman, öykü, senaryo yazılır, resim,heykel yapılır, müzik bestelenir ama 'sinema' yapılmaz... 'Sinema' hangi türde film yaparsanız yapın, temellerinin çok sağlam atılması gereken bir sanat dalidır.

1 yorum:

  1. Merhaba...
    Ben ilk günden itibaren sizin projelerinizi ilgi ile izleyen biriyim. Senaryo ve kurgu ile ilgileniyorum. Karınca kararınca işi öğrenmeye çalışıyorum. Bu yüzden sizin atölyeleriniz beni oldukça etkiledi. Hemen telefonu sarıldım. 900 TL çok para değil, ama aynı zamanda benim ödeyebilecek bir para da değil. Hayatta kimseden burs dahil bir şey istemedim. O yüzden para biriktirip ilerleyen dönemlerde atölyelerinize girmeyi doğru buldum. İyi çalışmalar, başarılar.

    YanıtlaSil