HOŞGELDİNİZ

Yapım Laboratuvarı : Yapımcılık ile ilgili bilmek istediğiniz herşey...Zeynep Özbatur Atakan'ın gözlemleri, deneyimleri, paylaştıkları...

4 Mart 2013 Pazartesi

SİNEMA EĞİTİMİ, SEKTÖR VE KARİYER ÜZERİNE...

Sinema alanında üniversite eğitimi alıp, devamında Türkiye sektöründe iş ortamında iş arayan pek çok genç korku ve hayal kırıklığı yaşıyor.
Aslında ben de sinema-tv eğitimi almış birisiyim.Türkiye'de bu eğitimin ve sorunların üzerine uzun uzun yazabilirim. Zira, her birinde farklı bilgiler ve sistem üzerinden yürüyen bir çalışma var. Bunun da ötesinde, benim sinema-tv okuduğum yıllarda, yetenek sınavı ile bu bölüme öğrenci alınırdı, oysa şimdi genel sınav ile öğrenci alınıyor.
Ama beni endişelendiren konu,burada 4 yıl eğitim alan öğrencinin hayattaki kariyeri nasıl ilerleyecek?
Sinema sektöründe herkese iş var mı? Zira televizyon ve reklam sektörü için de aynı durum geçerli...
Öğrenci mezun olduktan sonra, uygulamaya girişi nasıl olacak... Genellikle bu mezunlar, senaryo yazıp, bu senaryoyu birilerine okutup 'hız'la yol almak istiyorlar. Ya da , 'sette çay taşırım', 'sette kamera arkası ya da fotograf çekerim' diyerek yine senaryolarının kabul edilmesi için, ya da bir an önce yönetmenlik yapmak için haklı bir yol bulmaya çalışıyorlar. '20'li yaşlarındaki bu gençlerin çok çaresi de yok. Çünkü sinema alanında eğitim alınınca mutlaka senaryo yazarı,yönetmen olunur gibi bir inanç var. Zaten bunun dışında düşünenler, sektörde hızla yükselip kariyer yapmaya başlıyorlar.

Oysa, bu sektörde kariyer yapmak isteyen birisi, sadece yönetmenlik ya da senaryo yazarı olarak kariyer yapma ısrarından vazgeçmeli. Hem maddi, hem manevi olarak bu sektörde yapılacak pek çok iş ve meslek dalı var. Uzmanlık isteyen pek çok alan var. 

Ayrıca bu sektörde hangi alanda başlarsanız başlayın senaryo yazabilmek ve yönetmenlik yapma şansını daha hızlı ve bilinçli bir şekilde yakalayabilirsiniz. 
Tabii benim en çok tavsiye edeceğim alan 'prodüksiyon'dan başlamanızdır. Zira bu, bütün kariyerinizin nasıl olacağı konusunda size çok yardımcı olacaktır. Hızla ilerlemenize, herşeyi daha detaylı öğrenmenize yardımcı olacaktır.

Yapımlab'da eğitim alan öğrencilerime, çok çeşitli çalışmalar yaptırırım.Bu çalışmalar, onların yol çizmelerini, yeteneklerine dair yol almalarına yardımcı olur. Ama herkese önerim koşulsuz olarak 'yapım grubu' ya da teknik tarafı güçlü ise 'kamera-set  grubu'nda çalışarak başlamalarıdır.Burada çalışamayıp, benim işim 'yönetmenlik' gibi düşünen arkadaşları zor bir geleceğin beklediğini deneyimlerime dayanarak söyleyebilirim.
Son olarak, Türkiye sinema sektöründe yapılacak çok iş var... Okulda okuyup mezun olan arkadaşların bunu görerek, bir yerden başlamalarında fayda var.

Bu arada 'Yapımcı' ile 'Yatırımcı' farkını anlamış, yapımcı adaylarının olması beni çok sevindiriyor. Bu noktada, atölyelerimde eğitim almış donanımlı 'yapımcı' arkadaşlarımın işlerini görmek ve göreceğimi bilmek beni mutlu ediyor.
Aynı durumları diğer uzmanlık alanlarında da görmeyi diliyorum.
Bunun için almış olduğunuz eğitim, istekleriniz, yetenekleriniz ve sektörün durumu arasında ayakları yere basan bir kariyer planı yapmanız gerekiyor. Yol haritanızı çıktığında, kafanızdaki pek çok korku yaratan soru da cevap bulacaktır.

Herkese, bu sektörde ışıklı bir kariyer diliyorum.

1 yorum:

  1. Makina mühendisiyim ama sinemadan da hoşlandığım için yazınız zevkle okudum...

    YanıtlaSil